Класному керівнику


 Вікторина
«Несерйозні  забавки», які калічать життя


  
Підготували учні 6 класу


 Мета: переконати учнів у шкідливості куріння та вживання алкоголю, викликати негативне ставлення до цих згубних звичок, пропаганда здорового способу життя.

Запитання вікторини
1.    У творі великого Гете «Фауст» Мефістофель, подорожуючи Новим Світом, виявивши раніш небачену рослину заявив:
— Корисна травичка, не лопух якийсь! Вона ощастить Старий Світ. Хто хоч раз спробує, той не покине цієї забавки.
Про яку рослину йде мова?

(В легенді про Фауста був такий цікавий епізод. Після відкриття Америки Фауст у супроводі Мефістофеля побував у Новому Світі. Вони виявили там багато цікавого, зокрема небачені рослини і поміж них — тютюн. Вельми обізнаний, як завжди, Мефістофель заявив:
— Корисна травичка, не лопух якийсь! Вона ощастить Старий Світ. Хто хоч раз закурить, той не покине цієї забавки. Більше не говоритимуть про нас, чортів, що тільки ми одні вдихаємо дим і випускаємо його з ніздрів. Чи не натоптать вам тютюном люльку, шанов­ний докторе?
— Не треба. Забавка для дурнів,— рішуче відповів Фауст.)

2.    Яку країну вважають батьківщиною тютюну?
(Тютюн родом із Америки)

3.    Хто завіз до Іспанії насіння тютюну?
(Після другого плавання Христофора Колумба (1493—1496 рр. насіння тютюну завезли до Іспанії. Потім воно потрапило до сусідніх європейських країн, і в період великих геогра­фічних відкриттів морськими та караванними шляхам його доставили практично в усі куточки земної кулі.)

4.    У якому творі Марка Твена яскраво змальовані відчуття дітей від першої затяжки і неприємні наслідки куріння?
(У «Пригодах Тома Сойєра» : « Пірати спльовували дедалі частіше (...) Незважаючи на всі їхні зусилля, їм заливало горлянки і щоразу після цього по­чинало нудити. Обидва хлопці зблідли, і вигляд у них був жалюгідний. У Джо випала люлька з ослаблих пальців, у Тома теж .)

5.    Продовж :  «П‘яному море по коліна, а калюжа  …»
                                             ( … по вуха).
  
6.    Як називається закон, який забороняє виробництво та вживання  спиртних напоїв? Де  він був вперше запроваджений?
( «Сухий закон», вперше запроваджений у 20-х роках ХХ ст. в США)

7.    Що є головним дійовим компонентом тютюну? Який його вплив на організм?
(Головний дійовий компонент тютюну – нікотин. Нікотин – надзвичайно сильна отрута, яка діє переважно на нервову систему, травлення, а також на дихальну та серцево-судинну системи.)

8.    Що називають «викрадачем розуму»?
( Викрадач розуму – так називають з давніх-давен алкоголь).

9.    Як впливає куріння на організм людини?
(Наслідком куріння може бути і рак нирок, шлунка, печінки, стравоходу, підшлункової залози. Більшість хірургів стверджують, що нікотин є причиною і такого захворювання, як гангрена ніг.)

10.                       Хто вперше видобув чистий спирт?
(Чистий спирт почали добувати в VIVII століттях  араби і назвали його «аль коголь», що означає «одурманюючий». Першу пляшку горілки виготовив араб Рагез  у  860 році. )

11.                       Як впливає  алкоголь на організм дитини?
(Алкоголь, потрапляючи в організм дитини, швидко розноситься кров'ю і концентрується в мозкові. Внаслі­док підвищеної рефлекторної збудливості навіть неве­ликі дози спиртного викликають у дітей бурхливу реак­цію, тяжкі симптоми отруєння. Уражується  не тільки нервова система, а й травний тракт, зір, серце. Печінка не справляється з алкогольним навантаженням, і відбувається її переродження. Страждають і органи внутрішньої секреції, насамперед щитовидна залоза, гіпофіз, надниркові залози. У результаті на фоні алко­гольної інтоксикації у підлітків, що прилучилися до спиртних напоїв, може розвинутися цукровий діабет, виникнути порушення статевої функції і т. ін.)
  
12.                        Розв‘яжи задачу: «У Росії щорічно помирає 500 000  чоловіків середнього віку, 42% з них через хвороби, пов‘язані з тютюнопалінням.  Скільки людей могли б продовжити життя, якби своєчасно кинули палити?
( 210 000 чоловік)

13.                        Пригадай приказку:  «Що в тверезого на … , те в п‘яного на … .

Якщо ви все зважили, усе зрозуміли
то зробіть ще одне зусилля і вирішіть ніколи не торкатися
сигарети й чарки

Виступ екологічної агітбригади Людина і природа

  Мета заходу: виховувати любов до рідного краю, розвивати пізнавальний інтерес, формувати екологічну свідомість, розуміння необхідності бережливого ставлення до навколишнього середовища.

Входить дідусь – Дух лісу із палкою, чути спів птахів

Прислухайся - Земля співає!
 І линуть звуки чарівні
Земля звучить, вона живая!
Щебече соловейко у гіллі.
А в небі ластівка дзвенить,
Лунають звуки у довкіллі…
Усе співає, все звучить.
.
(Раптом чути рев моторів, постріли. Все стихає. Дідусь підходить до учнів)

Дідусь:
Я – лісу дух! Я – захисник природи!
Звернутись хочу до людей:
Гадаєте деревам не болить?
Гадаєте в дерев немає серця?
Вогонь розвів хтось в лісі. Воскресіння
Не буде ні листкам, ні квітам — усе в золі,
Чи знаєш, як болить у цей час коріння,
 Як мовчки воно стогне у сво­їй землі?
Промчав на тракторі хтось вчора лугом
І квіти сплюндрував, під зліс­ний кинув ніж.
Чи знаєш, що веселка понад пругом
Сьогодні барв не мала стіль­ки, як раніш?
Хтось гілку тоненьку берізці одсік.
Упала вона у траву і лежить.
І капає, капає, капає сік,
І кожна краплиночка проситься:
- Жить!

( Дідусь схилився у зажурі.
 Виходять

Учень 1.
Ми віче скликали народне, 
Щоб запитать самих себе:
 «Допоки плюндрувать нам землю
Й губити все, що ще живе?»


Учень 2.
Людину будемо судити
За те, що ставить над усе
Свої бажання і потреби
Й царем природи зве себе.

Учень 2.
Судити! На суд її свавільну —
 Нехай розкаже, як живе,
 Як хазяйнує, як полює,
Чом землю рідну не шанує, —
Невже Армагедона  жде.

Учень 2.
Ти кажеш правду, брате,
Та мушу я сказати,
 Що треба мужність мати —
 Супроти себе стати.
Вийди тут ти, до народу,
 І про біль свій розкажи,
Бо гине ліс, міліють води,
 А над землею дим важкий
Голоси із гурту
1. — «Хай вийде, хай розкаже!»
2. — «Ай, справді, виходь!»
3. — «Бо й ми посвідчить можем — Довкіль повно біди!»

Учень 3.
Вмирає ліс, ридають гори!
Але людина ще живе,
Хоч горе, як сердите море,
На неї збурено пливе.

Учень 4.
Вмирає ліс, конають звірі,
Кричить куківка-чорний птах,
Тремтять сповиті смутком гори,
Серця людські проймає жах.


Учень 5.
Латка лісу вигоріла , бура,
Мертве листя, висохла трава,
А навколо грає  зелень буйна
Дивом уціліла і жива.
Чути птиць із непроглядних нетрів,світить сонце з голубих небес,
Грізна зона. Тридцять кілометрів
З центром на Чорнобильській АЕС

Учень 6
Міліють ріки, замулюються озера, убожіє Світовий океан, пу­стелі поглинають родючі землі.

Учень 1.
Людство бере, а точніше, відбирає в при­роди щорічно десятки мільярдів тонн речовин і матеріалів на свої потреби, повертаючи їй 20 мілья­рдів тонн відходів, які забрудню­ють Землю.

Дідусь
Ой, грабують лоботряси
 І красу природи й нас.
 Бо в них серце із пластмаси,
 А в душі отруйний газ.

Учень 2.
Рябіє небо, чорні води
І сморід міста гомінкого,
Крихке життя і сум природи —
 Гіркі плоди буття людського.

Учень 3.
Сумує жайвір в піднебессі,
Зітхає оленятко в лузі...
Цвітуть фальшиві та облесні
Куди не глянь, природи друзі...

Учень 3.
Земля скорботна, як трепета,
Фатою злочинів повита.
Зітхає голуба планета,
 Дощем Чорнобиля полита.

Учень 4.
Скажіть, хто хоче їй загину?
Кому набридло ліс ростити?
На радощі дочці та сину
Красу — калину посадити?..


Учень 5
Щорічно планета губить десятки видів тварин і ро­слин. «Червона книга» рясніє усе новими і новими назвами, які вносяться до неї під звуки скор­ботних маршів екологічної ката­строфи.

Дідусь.
 Ліси зрубали, що живили річку,
 І закували землю у бетон і сталь
Біда як руки хочуть щось робити,
А в голові нема
Ні розуму, ні знань.

Учень 6.
Озонова діра і сельові потоки,
Дощі кислотні, еродована земля —
Невже це мало? Люди,
Схаменіться! — Допоки
В дім наш не ввірвалась Ядерна зима!

Учень 1.
Руйнівний потенціал породженого людиною лиха такий великий, що спроможний погубити природу у значних масштабах.
Учень 2
Кислотні опади кінця XX століття знищили дві третини тисових і букових лісів Великобританії.
Учень 3.
У 4000 озер Швеції через кислотні опади наприкінці XX ст. загинула вся риба.

Учень 4.
Від кислотних дощів загинуло від 30% до 50% лісів Північної Америки.

Учень 5.
Небо, сонце, місяць
Шепчуть молитви:
«Люди схаменіться,
Якщо люди ви..,
Не згубіть планети —
Нашої Землі...
Доти їй не вмерти,
Доки ми не злі».

Голоси із гурту.
1.«— А мене давно пече
Ось така дилема...»
 2. — Що там, тихше,
 — Бо не чути, що то за проблема?

 Учень1. ( чий голос)
Новий рік — пора дарунків:
Не лиш діти у потісі..
А ялинка?.. Час грабунків
У бескидах, на узліссі...
Лізе лісогуб у хащу.
 Щоб красуню порубати;
Юну віком, щонайкращу,
 Аби зиск-потіху мати...
(звучить пісня «Ялинка», на фоні музики)

Учень 2.
А ти маєш душу щиру
І сумління доброчинців?
То спини його сокиру.
Подаруй життя ялинці
Відверни зухвалу руку,
Будь хапузі на заваді...
Сину й своєму онуку
Збережи зелену радість. (Пісня «Ялинка»)


Учень 3.
Рослинний покрив планети вже не в змозі перероби­ти вуглекислий газ, який виділя­ється при згорянні палива. До того ж ліси зникають із величезною швидкістю: зелене вбрання Зем­лі щорічно скорочується на 1%.

Учень 4.
А чи знаєте ви, що:
Ліс – гігантський фільтр, який очищує повітря від сажі, шкідливих газів ;

Учень 5.
За один рік  1 га лісу збирає 50-70 т пилу;

Учень 6.
Ліс очищує повітря не тільки від шкідливих домішок, а й від бактерій та інших мікроорганізмів. Дерева виділяють велику кількість фітонцидів, ефірної олії, смолів, бальзамів, дубильних та інших речовин;


Учень 1.
Під впливом фітонцидів берези,, черемхи, ялів­цю гинуть збудники тифу, дизентерії, дифтерії, туберкульозу та багатьох інших хвороб. Ось тому в лісовому повітрі прак­тично немає хвороботворних бактерій.

Учень 2.
Ліс —фабрика кисню, озону та іонів, осно­вний споживач вуглекислого газу. Рослинність планети вбирає з атмосфери за рік 590 мільярдів тонн вуглекислого газу і ви­діляє 430 мільярдів. тонн кисню.

Всі разом : Пам’ятаймо!
Учень 3.
Зникнення хоча б одного  виду рослин може спричинити    зникнення від 20 до 30 видів комах.
Учень 4.
Одна велика береза, пошкоджена сокирою, може втратити за весну 200 л соку.
Учень 5.
А 20 кг макулатури зберігає одне дерево, 1 т макулатури рятує  0,4 га лісу середнього віку.
Учень 6.
Прийшла пора людству усвідомити: часи, коли добробуту можна було досягти за рахунок пограбування й руйнування природи, добігли до кінця.
 Учень 1.
Далі — прірва.
Далі —перетворення Землі на безводну пустелю.
Далі — економічні й демографічні потрясіння.
Далі —зупинка розвитку людської цивілізації.
Учень 2.
 Страшно, чи не так?
Чи можна цьому запобігти?
Всі разом: Ми кажемо – так !

Учень3: Послухайте мене! Те,що зробила людина з природою – великий гріх. Але ж  тільки людина може все виправити!

Учень 4:
Тільки, дякуючи людині, багато тварин змогли вижити.

Дідусь : Але через людину багато видів ледве не зникли з лиця землі.

Учень 5. Отже, все залежить від людини.
Учень 6. Людина сама собі підписує смертну кару!
Учень 1. Тому й працює наша екологічна група.

 Рятуємо чисте повіт­ря. Рятуємо воду —
В морях, в океанах, в малих і великих річках.

Рятуємо рідкісних птахів — не всі ще породи,
А ті, що зникають, в полях, у лісах, у лугах.

Рятуємо злаки. А потім рятує­мо квіти.

Рятуєм світанки — від кіптя­ви, гару й димів.

Рятуємо тишу, щоб в тиші мовчати й радіти.

Рятуємо вулицю від голосних двигунів.

Рятуємо землю. А потім ряту­ємо небо.

Рятуємо мрії. Кохання солод­кий мотив.

Рятуємо ніжність. Від кого рятуєм?

Всі разом:     Від себе!

Поки ще не пізно і можна хоч щось зберегти!

Учень 1. У статті 66 Конституції України записано: «Кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збит­ки».

 Учень 2.
Тому усіх ми закликаєм :
Нащадкам збережіть природу.
Її степи, джерельну воду,
Дерева не рубайте, не вбивайте звіра,
І у природі буде хай довіра.
 Учень 3.
Не лише ресурси дарує нам природа,
 Вона дарує нам свою чарівну вроду.
 Красу, здоров'я, доброти безмежність
І сподівається на нашу обережність.
 Тож мудрість хай керує вами,
 Коли ступаєте зеленими стежками.
( звучить пісня «Тут моя земля»)

  
Агітаційний листок
Правила поведінки у довкіллі
Кожен зелений листок, кожна травинка виділяє в повітря кисень. Ним ми дихаємо, без нього немає життя. Не топчи, не зривай рослини!
Найкраща квітка та, що квітує там, де зросла. Не губи її!
Гриби, які для людини є отруйними, для лісових мешканців — ліки і харч. Чим більше в лісі різних грибів, тим він затишніший, у ньому краще й швидше ростуть дерева. Не знищуй неїстівних грибів!
Не галасуй у лісі, не вмикай надто голосно музику. Ти злякаєш пташку, вона злетить із гнізда. Яєчка, які вона насиджувала, захолонуть, і з них ніколи не виведуться пташенята. Не галасуй, а послухай, як шумить ліс!
Якщо ти знайшов гніздечко, не зачіпай, бо пташка може покинути його, навіть якщо там відкладено кілька яєць. Поспостерігай за гніздом потайки, і ти помітиш багато цікавого.
Не лови барвистих метеликів, що літають над квітами. Вони схожі на казкові «літаючі квіти» і нікому не завдають шкоди.
Нема  більш  чистої   і   смачнішої   води,   ніж джерельна.   Подивися,   як  схиляються   над джерелом трави  і квіти,  кущі  й дерева.   Вони оберігають його від посухи, захищають від пилових бур. Не скаламуть же і ти джерела! Охороняй його чистоту! Чиста вода — велике багатство.
Ти хочеш принести додому лісові квіти? Зривай їх перед тим, як ітимеш додому, і пам'ятай: скромний, невеличкий букет — ознака гарного смаку й свідомості людини, дбайливості, доброти.
Щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а виростити — роки. Не ламай черемхи, не каліч інших дерев і кущів!
Ніщо так згубно не впливає на все живе, як вогонь. Байдужість, що призвела до пожежі, — злочин і перед природою, і перед людьми. Простеж, щоб у лісі не залишилося навіть іскри від багаття.
Кинута консервна банка, скло можуть поранити лісового звіра і призвести до його загибелі. Нагріте сонцем скло може стати причиною пожежі. Не залишайте після себе сміття в лісі! Нехай ваше місце відпочинку буде чистим. Рештки їжі залиште для пташок на сухих гілках, для звірів — на пеньку, для комах — на землі.
Природа щедра до нас. Усе, що ми маємо, — від неї. Тож відплати їй своєю добротою, увагою, чесним поводженням, і вона стане ще щедрішою

Члени екологічної агітбригади
загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. с. Люб׳язь




Додаток 1


Спасибі людям, що зростили ліс.
За всі дуби,  ялини в пишнім гіллі.
І за красу отих зелених кіс
В яких стоять гнучкі берізки білі.

Від  суховіїв сохнула б земля
Була б вона подібна до пустелі
А ліс покличе хмару на поля
Дощі проллються весняні веселі.

Коли, б не ліс не:знали б ми про те,
Що є фіалки й пролісок на світі,
Як  у маю конвалія цвіте -
 Найкраща, найулюбленіща з квітів
  



Додаток 2
А ліс як вишитий рушник.

А ліс – як вишитий рушник
На полотні моєї долі,
Немов стожарів, збляклий лик
В обіймах щедрої сваволі.

Тут є усе: і дзвін сосни,
І сміх тремтливої осини,
Весільний спів горобини,
І плач червоної калини.

Тут ще квітує диво цвіт
І пахне росами із ночі,
Ще ллється пісня на весь світ,
І пломеніють щастям очі.

Тут ще весна не одцвіла,
А вже згубилось тепле літо,
Вже спить русалка лісова,
Блакитним маревом зігріта.




Посади свій сад

"Не посадила людина жодного дерева — плати штраф за користування повітрям", — ці слова належать О. Довженкові, великому українському письменнику, кінорежисеру, гуманісту. Він залишив не лише безсмертні твори мистецтва, а й сад, посаджений навколо кіностудії, названої його іменем. Давно перестало битися серце великого українця. А сад біля кіностудії цвіте і цвістиме багато літ, якщо якась жорстока рука не знищить цю красу.
Посадіть і ви свій сад. Поставте собі за мету: щоосені і щовесни садити дерево. Посадіть дерево Матері, Батька, Бабусі, Дідуся... Виростете ви і підете у світ широкий за своєю долею, а ненька буде ждати і виглядати вас. Підійде до яблуньки, черешеньки чи вишеньки, які ви їй подарували, притулиться до стовбура, послухає шелест листячка, — і на душі в неї полегшає, наче торкнулась вашої долоньки, немов почула такий дорогий для неї ваш голос. А як приємно буде вам, уже дорослим, змужнілим, повернутись у край свого дитинства, посидіти в тіні дерева, вами посадженого. Під деревами будуть гратися діти, може ваші, а може, вашого брата чи сестри, вони знатимуть: оця крислата груша — то дерево бабусі, отой горіх — дідусів, їх посадили колись, у дитинстві, моя мама, мій тато. І їм теж захочеться посадити свої деревця.
Природі заподіяно таких велетенських ран, що перед людством постає проблема виживання. Адже природа мстить за зло, заподіяне їй. Почастішали на нашій планеті повені, землетруси, зсуви грунту, посухи, тайфуни, смерчі, які є наслідком грубого порушення гармонії природи.
На думку багатьох геніальних людей, краса порятує світ. Будьте ж творцями краси. Бережіть красу земну, любіть її і примножуйте.
Без любові до землі, до праці на ній не буде щастя ні нам, ні дітям нашим, ні онукам.
Бубало Альона,  учениця 11 класу








Немає коментарів:

Дописати коментар